Starší ročníky šachistů … mno, lépe zkušenější ročníky si jistě pamatují, že v časopise Československý šach vycházely na pokračování články s názvem „Na pomoc trenérům“. Tuto rubriku řídil vynikající trenér ing. Vratislav Hora, už toto je samo o sobě důkazem vysoké kvality těchto článků. V rámci této rubriky byla kapitola „Sám sobě trenérem“ (10 dílů!), kterou pro změnu řídil další skvělý trenér ing. Evžen Gonsior. Kdysi jsem si zpracoval všechny své staré Čsl. šachy a vystřihl si z nich (pro mne) to nejzajímavější a nechal si vše svázat. Pro zajímavost ukázky …
Obsah výtečné rubriky „Na pomoc trenérům“. V každém Čsl.šachu byl vždy jeden díl …
Ukázka z rubriky řízené ing. Vratislavem Horou …
Ukázka z rubriky řízené ing. Evženem Gonsiorem
Momentálně netrénuji, ani „hromadně“, ani individuálně. Když jsme tyto „záchvěvy“ měl, tak jsem vždy za nejdůležitější považoval analýzu vlastních partií svěřence a snažil se vštěpit hráčkám či hráčům následující způsob, jakým se měli na své partie dívat. Zanalyzovat si celou partii a následně se podívat a zamyslet se nad několika oblastmi hry …
- Zahájení
- Střední hra
a) strategie
b) taktika
c) klíčové momenty hry (většinou spadají do kategorie 2a, 2b) - Koncovka
- Psychologické momenty hry, nakládání s časem, různé nešachové vlivy atd.
Jelikož jsem před měsícem sehrál 9 partií, mám perfektní materiál a můžeme dnešní článek pojmout jako rozhovor Milana Borkovce – trenéra (bude označeno vždy T) a svěřence Milan Borkovce (bude označeno MB). Ano,pokud se na to, milý čtenáři budeš dívat jako na rozhovor „sám se sebou“, pak to bude mírně schizofrenní, pokud to však pojmeš jako fiktivní rozhovor trenéra se svým svěřencem, pak to bude víceméně OK :-). Tedy … let´s go !!!
Zahájení
T: Tak Milane, mám tu devět partií, rozebral jsem si je, jistě je máš zanalyzované i Ty, tak co mi k nim povíš ?
MB: Mnooo, tak pane trenére (vybavila se mi vzpomínka z „hokejovky“, kdy jsme ještě naše trenéry oslovovali „soudruhu trenére“ … ale tfuj …), myslím, že v zahájení jsme neměl sebemenší problém, ve všech partiích jsem vyšel ze zahájení buď s lepší, či minimálně rovnou pozicí! Takže cajk, neee?
T: Myslíííííííšššš ???
Tak se na to podíváme podrobněji … A začneme rovnou zostra těma španělkama, co hraješ celej život …
Španělská hra
Má první šachová kniha a dodnes jedna z nejoblíbenějších. Nikdo se tedy nemůže divit mé oblibě ve španělkách …
2.kolo Zauner Christoph (AUT, 1983) – Borkovec
4.kolo Punčochář Jiří (QCC ČB, 2020) – Borkovec
T: OK, po pečlivé analýze můžeme říci, že v zásadě máš pravdu. V obou partiích si neměl problémy, ovšem z důvodů jiných, než si si myslel. Soupeři nevyužili svých možností ... Z hlediska trenéra je doporučení následující: Pokud víš, co máš hrát, hraj to a neztrácej zbytečně čas! Prober si důkladněji breyera. Oprosti se v partii od mlhavých "to už jsem někde viděl" ...
Z této "španělské" kapitolky bych vypíchl tři momenty ...
V diagramu č.1 - zapamatovat myšlenku a manévr 17 ... Jd7-f8!
V diagramu č.2 - jednoznačně 12 ... Jb8!
V diagramu č.3 - pozice po 17. Sg5! není pro černého dobrá!
Francouzská hra
5.kolo Borkovec - Šimeček Bohuslav (Loko Praha, 2059)
9.kolo Borkovec - Šimon Lang (Scětlá n. Sáz., 1942)
Zde se lze poučit daleko více o tom, co níže budu popisovat ...
T: Tak milý Milane, co mi povíš francouzsky ???
MB: Mnooo, pane trenééér, zase jsem v obou zahájeních vyšel ze zahájení s dobrou, či výtečnou hrou, takže jsem dobrej, nééé ???
T: Myslííííšššš ???
Tak se na to zase podíváme pod lupou ...
T: Tak ano, zde jsi to sehrál poměrně dobře. V 1.partii, když si neznal "věci" kole Se2 atd., si sice ragoval měkce, ale cca ještě bezpečně, ve druhé partii pak přišla správná oprava. Opět bych vypíchl několik pozic ...
Diagram č.1 - vědět co dělat po 5 ... Sd7
Diagram č.2 - vědět co dělat po 5 ... Db6
Diagram č.3 - Poziční chyba 11 ...f5? Ve francii je důležitá protihra, velmi často se hrje správné f7-f6!
Sicilka, drak
1.kolo Borkovec - Košut Tomáš (Náměšť m. Oslavou, 1820)
Kniha je trošku jednostranná (z pozice bílého), ale zase krásně ukazuje metody bílého útoku v různých sicilkách ...
T: Tak jak?
MB: V pohodě, neee?
T: Asi jooo 🙂
T: Zde asi zahájení skutečně OK, tyto pozice Ti vyhovují, jen bych upozornil na jeden zásadnější moment zahájení ...
"Projet" si více do hloubky tuto pozici doma ... příště zahrát drsnější 12.h4!, než v partii hrané 12. g4!?
Vídeňská
6.kolo Šimáček Václav (Sokol Klatovy, 1856) - Borkovec
Moudra o variantě lze nalézt třeba zde ...
T: Zde asi byl příprava cílená, ne?
MB. Ano, pane trenééér, zde bylo na 99% jasný, co čeho soupeř půjde ...
T: Tak ukaž ...
T: Zde jako trenér, asi jediná výtka. I přes "otřes" způsobený dvěma nulami bys v takové pozici měl hrát principiálně a nebát se ... Narážím na následující moment ...
Zde je 12 ... Sxf3+ ?! (Tvé znaménko !? je alibistické!) je příliš úzkoprsé, jednoznačně mělo přijít 12 ... Sf5!
Sicilská kapitola - Rubinstein a Svěšnikov
3.kolo Borkovec - Blumel Otto (Říčany, 1855)
7.kolo Borkovec - Vilímek Vít (ŠK Líně, 1893)
T: Tak co mi povíš k těmto dvěma sicilkám?
MB: V obou případech šlo o cílenou přípravu, do obou variant jsem šel záměrně. Myslím, že jsem nezklamal, ale zvláště na Rubinsteina se musím podívat podrobněji.
T. Také si myslím ...
V obou partiích jsem zahájení vyřešil ke své spokojenosti. Pouze ve svěšnikovovi se mi však podařilo vydolovat celý bod. V Rubinsteinovi jsem "vyměkl" a zjistil, že nesjem "što" mikroskopickou převahu (pokud tam tedy vůbec je) nějak využít. Bude třeba pečlivější studium.
T. Ano, doporučoval bych radši 3. e5!?
Diagram č.1 - Už zde je třeba rozhodnout, zda více proštudovat 3. Jc3 či se vrátit k 3.e5 ...
Diagram č.2 - Zajímavý moment, "tradiční" 15 ... Vb8 soupeř nepoužil, hrává zde 15 ... Kh8!. Byl jsem snad připraven ...
Anglická!? g3 - b5!?
8.kolo Vaculík Martin (Prostějov, 1893) - Borkovec
T: Mno a tady jsem zvědav, co mi o zahájení povíš 🙂
MB: Hmmm, hmm, hm. Snad jediné kolo, kdy jsem se netrefil do přípravy. Očekával jsem KID,a ono tohle. Tak jsem mírně zaimprovizoval a zahrál své "dávné" zahájení b7-b5!?
T: Což o to, to je v pořádku, bylo však vidět, že trochu "plaveš", možná oba jste plavali 🙂
MB: Ano, tak jest ... 🙂
Diagram č.1 - Tah 5 ...Se7!? není sice chybou, ale černý v tomto zahájení hrává c7-c5, takže tak mělo přijít rovnou. V případě Se7 černý "riskuje", že po vzeti dxc5 musí ztratit tempo na Sxc5 ...
Diagram č.2 - V dané pozici je určitě lepší vložit výměnu 7 ... dxc4 8. bxc4. Tah 7 ...b4 !? (?!) je zde horší ...
Diagram č.3 - Pozice po 9 ...Ja6?! Pěkný strategický moment. Soupeř reagoval 10. dxc5?! čímž mi šel na ruku a umožnil ideálni postaveni jezdce. Po správném 10.e3! by se ukázala pozice Ja6 přinejmenším podivná. (Tarrasch se směje a obrací se ... 🙂 )
T : Tak Milane, zahájení jsme si projeli, jak to celé shrnout? Ano, máš pravdu v tom, že v ani jedné partii jsi ze zahájení nestál špatně, ačkoli to nebylo VŽDY způsobeno Tvojí dobrou hrou. V některých případech byli soupeři na Tebe hodní a nevyužili možností. Prakticky na všechny rozebírané varianty se budeš muset podívat podrobněji a hlouběji (to je však bolest všech amatérů). Takže máš co dělat, howgh, domluvil jsem ...
Tož přátelé, to je dnes vše, příště se pustíme do mometů strategických a taktických a něco málo utrousíme i o koncovkách.
Mějte krásné léto
zdraví Vás Milan Borkovec a jeho trenér 🙂