O pohár Mistra Jana – finále!

Jak jsem slíbil, tak činím. Velikonoční turnaj jsme opustili v nejnapínavějším okamžiku v průběhu posledního kola. Právě končí partie CM Ocelák – FM Vojta velmistrovskou remízou. Zraky všech v hracím sále se nyní obrací na ústřední duel celého turnaje. Bílými ostřílený matador, zkušený hráč a trenér, vynikající šachový psycholog FM Michal Novotný (elo 2280). Černé figurky vede v současnosti asi nejnadějnější mladík atakující opět hranici 2300 elo … FM David Hák (elo 2283). Vítěz zvedne nad hlavu pohár a obdrží sladkou finanční odměnu. Kdo to bude? To bude ústředním tématem závěrečného dílu …

Njedříve si však pojďme projít tři diagramy z minulého dílu a rozebrat si je. Všechny tři pozice si bude možno samozřejmě přehrát …

BNT

Pozice vznikla po tahu 24. … Sb4 ?! Myšlenka tahu spočívá v tom, že když bílý pokryje slabého pěšce na c2 přirozeným 25. Vf2 ?!, přijde 25. … Se1! 26. Ve2 Sxg3 a černý stojí nádherně! Tah černého má přesto určitou vadu na kráse. Motivem je … právě nekrytý střelec na b4!! Již Michail Botvinnik razil pravidlo, aby se figurky navzájem kryly, že nekryté figurky umožňují v budoucnu různé kombinační motivy. Ostatně v partii takových případů bude víc. Michal zde zahrál 25. De2 ?! a hra byla dále nejasná. Jaký tah byl tedy v dané pozici nejlepší ???

25. c2-c4 !!  +=

Tah není samozřejmě vyhrávající, ale …! Černý má protihru spojednou s útokem na pěšce c2. Tahem c4! se veškerá hra zaloýžená na sloupci c ruší a černý musí dumat, co vlastně má hrát. Bílý má příjemnější hru. A taktická podpora tohoto tahu spočívá v tom, že po braní mimochodem visí střelec na b4 !!!

25. … dxc3 ??

26. Dxb4 + –

Obtížnost tohoto tahu (resp. motivu) spočívá v tom, že po c2-c4 jsou na čtvrté řadě dva pěšci (černý d4 a bílý c4) a tak člověka nenapadne, že by mohlo něco hrozit střelci. Po braní mimochodem však zmizí OBA pěšci!

Trochu odbočím od dnešního tématu a vrátím se k tomuto zajímavému motivu. Přiznám se, že by mi asi do hlavy také nepřišel. Jak tomu v šachu (ale i v životě bývá), vše je o tréninku a „nasátí“ různých taktických motivů. Věřím tomu, že kdyby si šachista potrénoval takových 40-50 diagramů na daný motiv, pak by ho c2-c4! napadlo snadno, nebo aspoň snadněji …

Když mi Michal tento motiv prozradil, ihned se mi vybavily dva podobné z mé šachové praxe. A jak jistě uznáte, dva diagramy, to není prakticky nic.

Poprvé jsem na tento motiv narazil ve slavných knihách Marka Dvoreckého, konkrétně v jeho  třetím dílu „Technika v šachmatnoj igre“.

Réti – Romanovskij, Moskva 1925, BNT

Druhý případ je drsnější, ale zato prakticky identický s "naší" dnešní uváděnou partií. "Obětí" byl bohužel náš oddílový kolega.

Hrubý - Netušil, 2ČNL 2019, ČNT

Pozice nevyvolává žádných pochybností. Bílý má čistou figuru navíc a černý k tomu nemá co říct. Lišák pan Netušil zahrál "zoufalé" 30. ... e7-e5!?, možná i se zkroušeným výrazem 🙂 (ne, to samozřejmě zlehčuji ...). Milan, nic zlého netuše (vždyť, co by se mi tady ksakru mohlo stát ???) zahrál ... 31. dxe6 ?? en passant .

Zkroušený výraz z tváře soupeře zmizel ... protožeeee přišlo ... 31. ... Vh5 mat!

BNT

Pojďme na druhý diagram. Když jsem mluvil o tom, že o nekryté figurky nebude v partii nouze, pak tady máme příklad č.2 a potvrzení Botvinnikova pravidla. Černého poslední tah byl 27. ... Dc7-b6 ? Lze nějak využít dokonce tří nekrytých černcý figurek ???

Ano lze! Bílý mohl a měl tvrdě udeřit 28. Vxh7+! V partii se tak nestalo a podrobný rozbor tohoto diagramu najdete níže při přehrávání celé partie. Pro úplnost dodám, že v partii přišlo 28. Dh5 !?

BNT

Poslední tah Davida byl 38. ... h5 ?? Zde už si Michal nenechal ujít příležitost a tvrdě kontroval 39. Vxg7+ !! Více opět při přehrání partie.

A teď už si pojďme vychutnat závěrečný nekompromisní souboj dělající čest oběma hráčům ...

Celé "pojednání" o finálové partii uzavřu jedním diagramem. Zůstal sice za kulisami, ale motiv je to krásný ...

Takový mat se nevidí každý den ...

A na úplný závěr ještě doplním celkové výsledky: https://chess-results.com/tnr907677.aspx?lan=5&art=0

Pěkní jarní dny přeje
Milan Borkovec

 

 

 

 

 

 

 

Author: Milan Borkovec